Veel gedupeerden van de DHL-pakketjesfraude in Hoogwoud en omgeving hebben de bestelde producten alsnog ontvangen. Zo kon Dario Ekelmans afgelopen vrijdag zijn nieuwe iPhone ophalen en kreeg Björn Mooij de bestelde drone. “Eind goed, al goed.”

Vorige week kwamen uit Hoogwoud en omgeving tientallen meldingen, waarbij dure artikelen uit pakketjes werden verwisseld voor goedkope producten. Een gewiekste wisseltruc dus, waarvan de buit al snel in de duizenden euro’s liep. In het geval van Ekelmans zat er geen nieuwe iPhone in, ter waarde van 1.500 euro, maar een goedkoop telefoonhoesje en een oplaadkabel.

In reactie op een bericht op Facebook meldden nog tientallen mensen ongeveer hetzelfde te hebben ervaren. Het ging onder meer om telefoons, smartwatches, Airpods, schoenen en parfums. “Je kon zien dat het pakket netjes was opengemaakt en weer dichtgeplakt”, zei Hoogwouder Björn Mooij vorige week.  

Aangifte en ontslag

In alle gevallen ging het om pakketjes die werden bezorgd door bezorgers van DHL. Volgens de pakketbezorger ging het om medewerkers van een onderaannemer, die direct werden ontslagen.

Ook werd er aangifte gedaan. “Helaas worden ook wij geconfronteerd met de donkere kanten van de maatschappij”, aldus een woordvoerder van DHL. De politie wil niet zeggen of er aanhoudingen zijn verricht. 

Ben je als consument beschermd? 

Mirjam de Witte van de Consumentenbond legt uit of je als klant beschermd bent als er iets met je pakket gebeurt. “De consument heeft geen overeenkomst met de bezorgdienst. De verzender van het pakket is verantwoordelijk voor het pakket, totdat het wordt afgeleverd bij de consument.”

Ze vervolgt: “Het is voor rekening en risico van de verkoper dat een pakket goed en volledig wordt bezorgd. Er zal dus een nieuw pakket moeten worden verstuurd. De verkoper kan wel de pakketdienst aanspreken en mogelijk een deel van de geleden schade vergoed krijgen.”

Afgelopen vrijdag kon Dario alsnog zijn nieuwe telefoon ophalen, bij de Mediamarkt in Hoorn. “Het is snel en goed geregeld. Ik kreeg zelfs nog een bos bloemen. Het was een bewogen week. Ik had veel contact met mensen die ook gedupeerd waren en kwam met dit verhaal zelfs op landelijke televisie.”

In veel gevallen is de schade al gerepareerd. “Ik weet van enkele gevallen dat het is opgelost en van een paar nog niet. Dat duurt misschien iets langer. Maar het voelt wel alsof het zo is afgerond. Eind goed, al goed.”

Action-koptelefoon in plaats van drone

“Het was een rare week”, zegt Björn Mooij. Hij bestelde voor zijn zoon een drone, ter waarde van 400 euro, maar in het pakketje vond hij een koptelefoon van de Action. 

Hij heeft zijn bestelde drone alsnog ontvangen, van Coolblue. Ongeduldig als zijn zoon was, liet hij zich niet stoppen door de harde wind. “Hij was hem al bijna kwijt”, lacht Björn. “Hij moest door de sloot heen om hem te pakken, maar een nat pak had hij er wel voor over.”

Geen iPhone: Dario is één van de DHL-gedupeerden