Van een onbestemd voorgevoel naar een heldenstatus. In de uiterst complexe coronaperiode zocht Mark Bernard (36) uit Hoorn voor zorgorganisatie Omring de wereldmarkt af, op jacht naar voldoende beschermingsmiddelen voor zorgmedewerkers. “Nu ben ik de bejubelde man, maar wat als het niet was gelukt?”
Hoeveel extra doden waren er gevallen als Mark Bernard niet zo daadkrachtig had gehandeld? Een zuiver antwoord is moeilijk te geven, maar feit is dat de Hoornse medewerker van Omring nog altijd wordt gezien als interne held. “‘Oh, jij bent Mark’, hoor ik wel eens van collega’s. Terwijl ik die mensen dan nog nooit heb gezien. Dat is wel bijzonder.”
Zijn naam zal bij Omring voor altijd verbonden blijven met de coronaperiode. En dat terwijl de ‘inkoopkoning’ zich normaal gesproken als veiligheidsadviseur bezighoudt met brand- en gebouwveiligheid en een stuk crisisbeheersing. En toch stapte hij op maandag 3 februari 2020 op de zorgdirectie van Omring af.
‘Ik vreesde voor een tekort’
De beelden uit het Chinese Wuhan – waar corona het eerst uitbreekt – verontrusten hem. “Omdat ik zag dat dat een belangrijke provincie is en juist daar veel beschermingsmiddelen worden gemaakt. Ik vreesde voor een tekort. Natuurlijk niet wetende dat corona ook zo’n impact op Nederland zou hebben.”
De pandemie die ons land enkele jaren in zijn greep houdt, is dan gevoelsmatig nog ver weg. Zijn zorg wordt dan ook niet heel serieus genomen en de leveranciers geven aan zich geen zorgen te maken. Het beeld en de gemoedstoestand verandert radicaal als corona ook Nederland bereikt.
Inkoop, beheer en distributie
Mark wordt direct uitgenodigd bij het crisisoverleg van Omring, mede omdat hij zojuist het crisisbeheersingsplan heeft geschreven. “En omdat ik eerder al aan de bel had getrokken. Ik werd verantwoordelijk gemaakt voor de inkoop, het beheer en de distributie van beschermingsmiddelen. Onze contractpartijen hadden toen al niet veel meer op voorraad, dus ik moest als een gek op zoek naar andere partijen.”
Nieuwe functie of niet: er is haast. Veel haast. Want de 4.500 medewerkers van Omring mogen in crisistijd niet zonder beschermingsmiddelen komen te zitten. “We hebben eerst een herverdeling van de eigen voorraad gemaakt, zodat medewerkers nooit zonder materiaal hebben gezeten. Daarmee werd een buffer opgebouwd en zo zijn we de eerste twee weken doorgekomen.”
“Er zaten veel cowboyspartijen bij. Die konden veel mondmaskers leveren, tegen woekerprijzen”
Mark Bernard – kocht tijdens corona beschermingsmiddelen in
Daarnaast verkent Mark snel de wereldmarkt: “Ik heb veel partijen gemaild en gebeld, over de hele wereld. Uiteindelijk vind je dan wel iets en leer je ook snel. Er zaten veel cowboyspartijen tussen. Die konden ineens heel veel mondmaskers leveren, tegen woekerprijzen. Maar ik vroeg altijd om certificaten en rapporten en die konden ze dan niet overleggen. Zo vielen die partijen al snel weg.”
Hij is in de crisisperiode bijna 24 uur per dag aan het werk, 7 dagen in de week. Zoeken, speuren en vooral: kopen. “Ik stond de hele dag aan. Vaak had ik maar 5 minuten tijd om te beslissen. Dus als ik ’s avonds om 23.00 uur 50.000 mondmaskers kon inkopen, dan deed ik dat. Ik heb geen medische achtergrond, maar heb mij als een gek ingelezen. Zo kreeg ik een soort spoedcursus in beschermingsmiddelen en infectieziekten.”
Tekst gaat verder onder de foto.
De voortvarende manier van werken redt Omring, zeker in de beginperiode van corona, in het voorjaar van 2020. Mark koopt miljoenen stuks in: mondkapjes, handschoenen, isolatieschorten, veiligheidsbrillen, handalcohol.
“In de toptijd ging er 1.000 liter handalcohol per week doorheen. En jaarlijks 6 miljoen handschoenen. Aantallen die niet te bevatten zijn. Er waren tijden dat we 100 artikelen op voorraad hadden.”
“In de toptijd ging er 1.000 liter handalcohol per week doorheen”
Mark Bernard – kocht tijdens corona beschermingsmiddelen in
Mark kreeg veel vertrouwen. “Omdat Omring het belangrijkst vond dat de medewerkers en de bewoners zo goed mogelijk werden beschermd. Dat stelden ze boven alles. Boven een bepaald bedrag was er wel overleg, maar ik heb nooit ‘nee’ gehoord. Dat gaf ook een bepaalde vrijheid.”
Het is een intense periode, die gepaard ging met veel druk. “Het was hard werken, echt hard werken. Ik was bijna 24 uur per dag op kantoor. Soms kreeg ik de zenuwen. ‘Gaat het wel lukken?’ Nu ben ik de bejubelde man, maar wat als het niet was gelukt?”
‘Dat is zo’n gaaf gevoel’
Maar het lukte wel, want er waren altijd voldoende middelen om de duizenden personeelsleden te beschermen. Daarna was hij ook verantwoordelijk voor de eerste vaccinatieronde. “Die ampullen werden via verschillende routes aangeleverd, altijd onder begeleiding van twee bewakers. Bizar, toch?”
Mark kijkt met trots en tevredenheid terug op deze bizarre periode. “Een collega van mij hielp bij de distributie. Die zag ik vaker dan mijn eigen vrouw. Maar ik ben er vooral trots op dat we het als team voor elkaar hebben gekregen. Met z’n allen. Dat is zo’n gaaf gevoel.”
Vijf jaar na de start van deze nare periode staat hij nog altijd te boek als ‘inkoopkoning’ van Omring. Terug naar de beginvraag. “Of het veel doden heeft gescheeld? Dat is moeilijk te zeggen, maar het heeft wel de kans verkleind op het overbrengen van het virus. Het heeft dus wel degelijk een verschil gemaakt.”
‘Verdriet achter gesloten deuren’: 5 jaar na corona
Morgen is het precies 5 jaar geleden dat de verpleeghuizen op slot gingen, met als doel om het oudste deel van onze bevolking te beschermen tegen het coronavirus. Deuren gingen op slot en direct contact was onmogelijk. In een uitgebreide reportage blikt NH morgen met betrokkenen terug op deze bizarre periode.
De reportage ‘Verdriet achter gesloten deuren’ is morgen vanaf 17.41 uur te zien op televisie (Ziggo kanaal 30 en KPN kanaal 509) en Streekomroep West-Friesland (Ziggo kanaal 45 en KPN kanaal 1359).