ENKHUIZEN – Cinema Enkhuizen organiseert samen met Gemeente Enkhuizen drie avonden rond duurzaamheid. Na samenwerking met Syngenta en Pipelife vindt op 26 februari de derde avond plaats. Dit keer in samenwerking met De Enkhuizer Zeevaartschool.

Volgens directeur Cosmo Wassenaar valt er nog wel het nodige te verbeteren qua duurzaamheid. Maar tijd is geld. “Het is natuurlijk makkelijk als je weet dat een schip op zaterdag vertrekt en op woensdag aankomt. Met een zeilschip heb je die garantie niet.” En afgelopen zondag toen storm Ciara ons land aandeed zullen er toch heel wat schepen in de haven zijn blijven liggen. Nu ook de zeevaart moet verduurzamen zal het gebruik van zeilschepen misschien weer groter worden.

Duurzaamheid als lesmodule bij de Enkhuizer Zeevaartschool

Een deel van de handel zou zeker met behulp van zeilschepen vervoerd worden, meent Cosmo Wassenaar. Aannemelijker is het echter dat de oplossing zal worden gezocht in hybride modellen. “De Flettner en Ventifoil zijn op bestaande schepen te monteren. Hiermee kun je brandstof besparen.” Binnenkort zal de Enkhuizer Zeevaartschool hier een speciale lesmodule voor aanbieden.

Pionierende oud-leerling

Jorne Langelaan is een oud-leerling van de Enkhuizer Zeevaartschool en een pionier op het gebied van duurzaamheid. Hij is de oprichter van Fairtransport en een van de weinigen die met een zeilschip handel drijft. Naast het feit dat de reis langer duurt zijn er ook circa 50 bemanningsleden nodig. Twee keer zoveel als op een containerschip. Iets wat in de prijs van het product (rum en chocolade) moet worden doorberekend.

Duurzaamheid heeft zijn waarde

Ondanks de hogere prijs gaan de producten grif van de hand. Cosmo Wassenaar denkt wel te weten waarom: “Ik denk dat we langzaam teruggaan naar een cultuur waarin iets waarde heeft als het op een duurzame manier wordt vervoerd.” Naast de verhalen van Cosmo Wassenaar en Jorne Langelaan zal 26 februari ook de film “Seablind, the price of shipping our stuff” worden vertoond.