Via een vernieuwd marketingtraject dat in 2022 van start ging is Hoorn weer bekender geworden. Het college wil op de ingezette manier doorgaan. Dat wordt t/m 2027 in een kaderstellend meerjarenplan vastgesteld. Jaarlijks wordt ter aanvulling een uitvoeringsplan opgesteld. De eerste campagnes zijn vorig jaar gestart en zijn evenals de resultaten van de website en de sociale kanalen positief te noemen.
Op welke leeftijdsgroep moeten we ons focussen wanneer we toeristen willen aantrekken vraagt Robert Vinkenborg (Fractie Van Beusekom/Vinkenborg) zich af. Voor de jongeren is de stad minder aantrekkelijk. Bovendien heeft het weinig zin hen te interesseren voor wonen in Hoorn, want er zijn geen woningen voor hen. Arnica Gortzak (HOE?!) wil iets meer aandacht voor de initiatieven van de kleinere ondernemers. Meer ruimte en geld voor echt belangrijke zaken voor de stad, meent Ellen van der Knaap (Hart van Hoorn) en dus kan er zeker 50% af van het budget.
Ze is niet erg enthousiast over het promotiefilmpje over de stad. Via TikTok en Instagram kunnen veel goedkoper filmpjes worden verspreid. Het effect van de afgelopen promotieactiviteiten zijn nog niet echt gemeten. Ze stelt voor pas na de volgende verkiezingen over de meerjarenplannen te praten. De meeste fracties kunnen zich goed vinden in het voorstel om het marketingconcept voort te zetten. Daarnaast worden aanvullende ideeën genoemd of zaken die wellicht marketing tegenwerken, zoals lege winkels en hoog parkeertarief.
Wethouder Arthur Helling constateert dat men over marketing en voetbal makkelijk een mening heeft en ziet ook de verschillende standpunten van de fracties. Hij gaat in op vragen en opmerkingen die langs kwamen. Het thema ‘De Gouden Eeuw’ wordt wat meer losgelaten. De kosten in het budget zijn veelal vaste lasten van salarissen en bij inkrimpen van het budget blijft er weinig over voor de uitwerking van ideeën. In het begin is veel geld gegaan in de voorbereiding van de werkzaamheden. Hij benadrukt dat er goed overleg moet blijven tussen het marketingbureau en de gemeente.
Er worden meerdere sites gehanteerd om de stad bekendheid te geven. In de toekomst wellicht ook in meer talen. Speciale activiteiten zoals de viering van carnaval in Zwaag komen zeker in de boodschap over Hoorn. Er zijn andere groepen in Hoorn die via hun eigen website Hoorn promoten en dat kan uitstekend naast elkaar. Alleen bij de website komnaarhoorn.nl heeft de gemeente inbreng over de inhoud.
Twee fracties overwegen het inzetten van een raadsinstrument, maar dit voorstel wordt niet als te bespreken agendapunt voor de eerstvolgende raadsvergadering gepland.