Stampvol was het woensdagavond in De Zaagtand. Verschillende buurtcomités en vertegenwoordigers uit de straten in Hoorn-Noord hadden een bijeenkomst georganiseerd om de bewoners bij te praten over de plannen van Intermaris en de gemeente Hoorn. Bij eerdere gelegenheden zijn de bewoners in de gelegenheid gesteld om kennis te nemen van die plannen, die bepaald niet op warme bijval konden rekenen.

Intermaris heeft onderzoek laten doen naar de mogelijkheid om ingrijpende maatregelen te treffen in de wijk. Zo is er het voornemen om een kleine 700 woningen te laten verrijzen, waarvan circa de helft sociale woningen. Goed voor de woningnood volgens Intermaris, slecht voor de buurt volgens veel bewoners.

Tekst gaat verder na de video, gemaakt door Van Hoorn Zeggen:

De presentatie deze avond was in de bekwame handen van buurtbewoner Maartje Brandt, die als eerste het eigen lied ‘Hart van Noord’ uit de speakers liet klinken. Daarna was het de beurt aan enkele gasten die waren uitgenodigd met een totaal andere visie over de te nemen stappen. Allereerst kwam Prof. Ing. Andre Thomsen aan het woord, ondersteund door een fraaie presentatie getiteld ‘Niet duurzaam en niet sociaal’, waarbij hij de slooplannen naar de prullenmand verwees.

Renovatie, zo liet hij weten, is goedkoper, sneller, milieuvriendelijker en er kunnen evengoed extra huizen bij gebouwd worden. “Sociale woningbouw blijft in de meeste gemeenten sterk achter.” Hij vertelde over het misbruik dat corporaties (en gemeenten) maken door op grote schaal – ruim de helft van de jaarlijkse nieuwbouw – bestaande redelijk tot goede woningen te slopen als bouwgrond voor de toch al veel te lage nieuwbouw-productie, met mede als gevolg dat minder dan de helft van de nieuwbouw bijdraagt aan vermindering van de woningnood.

“Eerst achterstallig onderhoud niet aanpakken om vervolgens te zeggen dat sloop de enige mogelijkheid is. Aan dat proces wordt ook bijgedragen door stelselmatig te spreken over de sloop om zo alvast de onder duk gezette bewoners te laten herhuisvesten, waarna de buurt of de wijk al snel verloedert.” Tenslotte luidde zijn oproep: “Stop dit misbruik. Nu kan het nog, want de Omgevingsvergunning is nog niet afgegeven.”

Oud Hoorn en Stadsherstel

Jaap van der Hout, voorzitter van de historische vereniging Oud Hoorn, tevens stedenbouwkundige, toonde datgene wat zijn organisatie, en ook stichting Stadshersel Hoorn, aan plannen had ingediend, waarbij het accent ligt op behoud van de bestaande woningen door renovatie en optimalisering. En tevens door ‘optoppen’, een extra bouwlaag op bestaande gebouwen en/of woningen te kunnen laten realiseren, zodat er ook nog eens meer woningen aan het woningarsenaal kunnen worden toegevoegd.

De plannen van Oud Hoorn en Stadsherstel Hoorn leiden er ook nog eens toe dat de bestaande wegen intact kunnen blijven, zodat er ook geen meerkosten zijn voor de infrastructuur. Door renovatie en het instandhouden van de infrastructuur is er ook een zeer substantieel mindere belasting van het milieu en dat is zeker een belangrijke factor.

Gezondheidsaspecten

Mevrouw Jacobje Visser, adviseur Milieu en Gezondheid GGD Hollands Noorden, kwam vertellen welke gevolgen voor de gezondheid er gepaard gaan met het realiseren van de plannen van Intermaris. Die opsomming was redelijk alarmerend. Met name de luchtverontreiniging op die specifieke locatie pal naast de provinciale weg is een reden om de plek te schrappen uit de plannen.

Daar gelden, zo liet ze weten, ook normen voor. Voor bebouwing nabij een snelweg geldt een norm van tenminste een afstand van 150 meter, tenminste 50 meter bij een drukke weg buiten de bebouwde kom en ten minste 25 meter bij een drukke weg binnen de bebouwde kom, daar waar een snelheidslimiet geldt van 50 km per uur. Nog meer factoren spelen een rol, zoals geluid, klimaatadaptatie, verlies van biodiversiteit en hittestress.

Inspraak

Bij alle sprekers bestond de mogelijkheid om vragen te stellen door de aanwezigen, waar volop gebruik van werd gemaakt. Een greep uit de vragen en klachten: deskundigen zijn niet gehoord, bewoners zijn niet gehoord, de sociale voorzieningen komen onder druk, ons uitzicht wordt bedorven, ons woongenot verslechtert, er verdwijnt veel groen, het is kapitaalvernietiging, het is extra milieubelasting, wat te doen met de parkeerproblemen, want ook huurders hebben allemaal een auto, ofwel van zichzelf, ofwel van een werkgever of bedrijf. Dat voor sociale huurwoningen minden parkeerplekken benodigd zijn is dan ook een fabel.

Het werd duidelijk dat een merendeel der bewoners meer ziet in de alternatieve plannen dan de nu beoogde voornemens tot sloop en nieuwbouw. Aan de bewoners werd het advies gegeven om in actie te komen en te gaan praten met Intermaris en de gemeente Hoorn. De gezamenlijke buurtcomités komen binnenkort bijeen om samen een vuist te maken en de dialoog aan te gaan. “Laat de wijk de wijk blijven” is daarbij het uitgangspunt.