De gemeente Hoorn is in de fout gegaan met een tekst over de parkeerplannen. Daarin stond dat er geen onderscheid meer zou zijn tussen parkeerplaatsen voor vergunninghouders en betaald parkeren. De ophef was groot. Maar nu zegt de gemeente dat het om een misverstand gaat. “Ik baal er enorm van dat de verkeerde tekst werd overgenomen”, aldus wethouder René Assendelft.
De tekst was opgenomen in de actieagenda van Hoorn. Het plan moest leiden tot extra parkeercapaciteit in de stad. “Door dubbel gebruik faciliteren we beide doelgroepen maximaal”, valt er overigens nog steeds te lezen in het stuk dat op de gemeentewebsite is gepubliceerd.
Het voorstel zorgde voor onrust en stevige kritiek op het gemeentebestuur. De fout werd duidelijk nadat het Noordhollands Dagblad over het voorstel berichtte. “We werden er door verrast en al snel werd duidelijk dat de verkeerde tekst was opgenomen”, aldus een woordvoerder.
Hoe kon de verkeerde tekst in de plannen komen?
Tijdens een commissievergadering van 23 januari heeft de wethouder de fout rechtgezet. “Het voorstel is wel besproken, maar het college is geen voorstander van dubbel gebruik van parkeerplaatsen.” Het is onduidelijk hoe de verkeerde tekst uiteindelijk toch in het document is beland. Op de vraag of de wethouder de tekst voorafgaand niet heeft gecontroleerd, antwoord de woordvoerder: “Vanzelfsprekend, maar niemand is feilloos. De wethouder heeft dit ook erkend.”
Tekst gaat verder onder de foto.
De gemeente dacht na de uitleg de onrust te hebben weggenomen. Totdat de fractie van Hart van Hoorn er raadsvragen over stelde en de krant er opnieuw aandacht aan besteedde. En dat leidt nu tot de nodige ergernis bij het college.
“Ondanks dat de wethouder dit tijdens de commissie meerdere keren heeft rechtgezet, stelde een raadsfractie twee dagen later toch nog vragen met het verkeerde verhaal. Toen de krant zonder wederhoor het verhaal van de fractie plaatste, bleek het nodig om het verkeerde beeld recht te zetten”, aldus een woordvoerder.
De wethouder benadrukt dat de gemeente zich juist hard wil maken voor een autoluwe binnenstad. “We zijn juist bezig met voorstellen om doorgaand verkeer door de binnenstad te beperken en te zorgen dat er minder zoekverkeer de binnenstad inrijdt. Binnenkort plaatsen we digitale parkeerverwijsborden die bezoekers naar de vrije plekken op parkeerplaatsen aan de rand van de binnenstad verwijzen.”
Lang parkeren duurder
Ook wordt gewerkt aan een plan voor het afsluiten van de Roode Steen voor verkeer en wordt lang parkeren duurder. Wie meer dan één uur parkeert, betaalt voor ieder uur erna dan 5 tot 7,50 euro per uur.
En helemaal van tafel blijkt het dubbel gebruik van parkeerplaatsen ook niet. Bij de Westerdijk wordt een proef overwogen, op verzoek van omwonenden. Betaald parkeren en parkeren voor vergunninghouders lopen daar door elkaar en dat gaat nog wel eens fout, met boetes tot gevolg.
Toch dubbel gebruik parkeren bij Westerdijk?
“Bovendien kunnen bewoners ’s avonds regelmatig geen vergunninghoudersplek vinden, terwijl er dan een zee van ruimte is op het parkeerterrein. Bewoners vroegen ons of gemengd gebruik hier misschien een oplossing kan bieden. Binnenkort organiseren we een bewonersbijeenkomst, om de optie van een proef te bespreken en te peilen of er onder bewoners voldoende draagvlak voor is.”