Horinezen geven de gemeente een voldoende. Dat blijkt uit een onderzoek dat NH Nieuws uitvoerde in samenwerking met Kieskompas in aanloop naar de verkiezingen in maart. Vooral het beleid om het tekort aan sociale huurwoningen op te lossen, laat te wensen over.
Hoorn scoort een 6.0 onder de deelnemers van het onderzoek. Ruim 220 Horinezen deden mee. Naast een rapportcijfer voor de manier waarop hun gemeente de afgelopen vier jaar is bestuurd, vroeg NH Nieuws ook naar meer specifieke kwesties die de afgelopen bestuursperiode zijn behandeld.
Een ruime meerderheid van de inwoners die de vragenlijst invulden (70 procent), vindt dat de gemeente te weinig heeft gedaan om het tekort aan sociale huurwoningen in Hoorn op te lossen.
Directeur Cees Tip, van woningcorporatie Intermaris, stelt dat er zeker nog 600 sociale huurwoningen moeten bijkomen om het tekort in Hoorn op te lossen. “Maar met die 600 woningen zijn we er nog niet”, vindt hij.
Ook VH De Boog, een huurdersvereniging van Intermaris, is een petitie begonnen vanwege de beperkte toegang tot de sociale huursector, die nu ruim 200 keer is ondertekend. “De wachtlijsten zijn gigantisch”, zegt voorzitter Mensina Wijma. “Het duurt nu 7 tot 9 jaar om aan een sociale huurwoning te komen.”
Poort van Hoorn
Het stadsvernieuwingsproject van de gemeente, de Poort van Hoorn, biedt volgens een ruime meerderheid (60 procent) van de ondervraagden toekomstperspectief. Zo’n 15 procent is het daar niet mee eens.
Een groep inwoners van Hoorn heeft zich verenigd in een stichting, onder de noemer ‘De Betrokken Poorter’. De stichting pleit onder meer voor meer ondergronds parkeren.
Mocht dat plan doorgang vinden, dan stelt raadslid Jeroen van der Veer, van Sociaal Hoorn, voor dat er meer woningen moeten bijkomen. “Want als we onder de grond gaan, dan kunnen we boven de grond die extra benodigde woningen bijbouwen”, lichtte hij tijdens een raadsvergadering toe. Zo wil de raadslid 200 sociale huurwoningen in plaats van 121 in het Pelmolenpad. Want, zo zegt hij: “Er wordt te weinig sociale huur aan dit plan toegevoegd. Dat baart ons zorgen.”
Naast het ondergronds parkeren leven er vooral veel vragen over het toenemende verkeer en hoe hoog er gebouwd gaat worden.
Bewoners van het appartementencomplex, aan de zuidkant van het station, waren met velen op de bewonersavond (15 februari) afgekomen. Zij zien de komst van een hotel naast hun complex niet zitten. “Het haalt bij ons een heleboel privacy weg en dat vinden we niet kunnen”, reageert een bewoner op de plannen. “Ook het zonlicht verdwijnt en de waarde van de woning daalt.”
Renovatie stadhuis
Ruim 65 procent van de ondervraagden is blij dat het stadhuis wordt gerenoveerd en er geen nieuwe wordt gebouwd in de Poort van Hoorn.
Op 15 september 2020 viel het besluit om het stadhuis te renoveren. Het stadhuis is namelijk verouderd en voldoet niet aan de eisen, die de komende jaren worden gesteld aan kantoorpanden.
Omdat veel mensen vanuit huis werken, werd het stadhuis ook te groot. Het was tijd voor vernieuwing waarbij twee opties mogelijk waren: een nieuw stadhuis bouwen bij het stationsgebied, de Poort van Hoorn, of het huidige stadhuis renoveren. Uiteindelijk koos de raad voor renovatie.