Hoe maak je een lastig onderwerp als cybercrime aantrekkelijk voor scholieren én hun ouders? En hoe schets je een helder beeld over digitale veiligheid? De Hoornse scholengemeenschap Tabor College probeert het via de mini-film ‘The Privacy Project’, gemaakt door leerlingen en docenten in samenwerking met de politie. Vanavond is de première in het Werenfridus-theater in Hoorn.

Een breed en taai onderwerp als cybercrime aantrekkelijk maken voor medewerkers, is lastig. Het Tabor College deed dat door in zes korte talkshowfilmpjes in Klokhuis-stijl, diverse onderwerpen te behandelen. Door sketches, zelfgemaakte liedjes en interviews kwam de informatie goed binnen.

“We merkten dat het goed aansloeg bij collega’s”, zegt Sarah Koning, woordvoerder en één van de initiatiefnemers van The Privacy Project. “Toen dachten we: ‘hier moeten we iets mee doen voor de leerlingen en ouders’.”

Leuk en leerzaam

Zes leerlingen van de drie Tabor-scholen vormden voor dit project een cyberteam, waarbij ze onder andere thema’s als phishing en hacken aan het licht brachten. De 16-jarige Lynn zit in 5 VWO van het Werenfridus. Zij was één van de leden van het team en stak veel op van het project.

“Het was heel leuk en leerzaam. We losten allemaal digitale puzzels op via spellen. Het is een reminder om goed op te letten voor het beschermen van je eigen gegevens en het maken van sterke wachtwoorden.”

Bekijk hier de trailer van The Privacy Project die de school maakte: 

Door het project is ze zich bewuster geworden van het online gebruik. “Er zijn gratis VPN’s en spellen die je gegevens doorverkopen”, zegt Lynn. “Ook wanneer je een rare mailafzender ziet, weet je direct dat het onbetrouwbaar is.”

Een groep van negentien docenten en leerlingen werkte tien maanden aan script, opnames en montage van de mini-film. “Er komt veel bij kijken, maar ik had het niet willen missen”, zegt Koning. “Het was ook heel leuk om andere scholen te bezoeken. Dat doe je ook niet zo vaak”, vertelt Lynn. 

Bijna meer jongeren dan ouderen slachtoffer

Samen met de politie wil de scholengemeenschap met de uitzending leerlingen en ouders op een eenvoudige manier informeren over mogelijke gevaren van de digitale wereld. Dat is belangrijk, omdat veel kinderen het gevaar van de digitale wereld niet kennen.

“Het is algemeen bekend dat ouderen vaker slachtoffer zijn, maar de groep jongere slachtoffers groeit ook en is zelfs bijna groter”, zegt Barend Frans die zich bij de politie richt op cybercrime en meewerkt aan het project. “Ze weten niet waar ze op klikken en waar ze op moeten letten.” 

Schoolboekenleverancier gehackt

Indirect kreeg Tabor College vorig jaar te maken met cybercriminaliteit, toen schoolboekenleverancier Iddink werd gehackt. Hierdoor kwamen gegevens van scholieren op straat. De hack had geen gevolgen voor de leerlingen en scholen.

“Als je iets niet volledig vertrouwt: wees gezond achterdochtig en vermijd het”

Barend Frans – politie

“Het stond los van onze verantwoordelijkheid, maar daar hadden we wel mee te maken”, vertelt Koning. “Wij moesten onze leerlingen en ouders vertellen dat ze er rekening mee moesten houden en kritisch moeten zijn als er phishingmails komen.”

Naast het uitvoeren van updates op apparaten en het uitkijken bij het klikken van linkjes, komt Frans met een tip om online veilig te blijven, ook als twijfel optreedt. “Als je iets niet volledig vertrouwt: wees gezond achterdochtig en vermijd het.”

Verplichte richtlijn voor basisscholen en middelbare scholen

Het project is vanwege de invoering van het Normenkader informatiebeveiliging en privacy (IBP) tot stand gekomen. Het is een richtlijn die scholen vanaf 2027 verplicht dienen na te leven.

Dit moet scholen helpen bij het verhogen van de digitale veiligheid. Basis- en middelbare scholen moeten hierdoor de digitale veiligheid op orde hebben. Scholen vormen namelijk een mogelijk doelwit van cyberaanvallen, waarbij gegevens van leerlingen en medewerkers kunnen lekken.