Tegenwoordig lezen kinderen steeds minder. Wie kiest er nou een boek als je kan gamen? Veel kinderen kiezen dan toch het schermpje. “Lezen is belangrijk, omdat je dit nodig hebt om je te kunnen redden in onze talige maatschappij.” aldus Monique Geel-Lieshout, schoolleider van basisschool Dynamis en groot voorstander van de Kinderboekweek, die dit jaar tussen 2 en 9 oktober plaatsvond.
Zoals ieder jaar heeft de week een bepaald thema, dit keer was dat thema ‘Lekker eigenwijs’. En dat viel te merken. Daphne, lid van de oudervereniging, heeft samen met 7 andere ouders leuke activiteiten bedacht voor de Kinderboekenweek.
Met het jaarlijkse liedje van kinderen voor kinderen werd een leuk dansje opgevoerd. De ouders hadden ook bedacht dat de kinderen verkleed naar school konden gaan, dit deden ze bijvoorbeeld door hun haar een beetje gek te stijlen. En ook werden er eigenwijze gedichten voorgelezen.
Nieuwe en gebruikte boeken gaan als warme broodjes
In de speelzaal stond een boekenkraam. “Dit is in samenwerking met een boekenwinkel in de buurt van Kersenboogerd. Dynamis krijgt daar boeken van om te lenen. Op deze manier kunnen de kinderen de boeken lezen zonder ze thuis aan te schaffen. Als de boeken in de smaak vallen, kunnen de ouders van de kinderen de boeken online bestellen. 10% van de opbrengst van de boeken gaat naar de school.” vertelt Daphne.
Naast deze boekenkraam met geleende, nieuwe boeken, werd er dit jaar ook plaatsgemaakt voor een boekenkraam met gebruikte boeken. Deze boeken nemen de kinderen van huis mee. Zodra de kinderen het boek hebben ingeleverd kunnen andere kinderen de boeken meenemen in ruil voor een ander boek. De oudervereniging kwam op het idee door het thema van de Kinderboekenweek. “Het thema dit jaar is Lekker Eigenwijs, toen we dat hoorde dachten we, daar kunnen we wat mee.” aldus Daphne.
Samen schrijft de school een eigen boek! Met een avonturier, Dynamo, als hoofdpersoon. Dynamo
gaat op de fiets of skeelers avonturen beleven, op straat of de stad waar ze woont. Ook gaat ze later door heel Nederland op pad. Daarna beleeft ze avonturen in Amerika, Australië, Antarctica en de oceanen. Verschillende groepen verzinnen hun eigen deel in het verhaal. Dit doen ze met behulp van het thema waar ze deze periode aandacht aan geven. De kinderen mogen tekeningen maken voor bij het verhaal. De oudervereniging zorgt ervoor dat de verschillende verhalen bij elkaar gebracht worden tot één verhaal.