De tien leerlingen en hun docenten Natuurkunde van het Martinuscollege hebben een goed gevoel overgehouden aan hun verblijf in de Spaanse regio Andalusië. Dat zeggen Kimi Ottens en Susanna Juckers, twee 16-jarige eindexamenscholieren die verslag hebben gedaan van hun reis. “We hebben er enorm veel van opgestoken.”
Afgelopen zondag vertrokken de leerlingen met een vliegtuig naar het zuiden van Spanje. In het kader van een project op school bedachten ze oplossingen voor droogteproblemen waar boeren uit de regio Andalusië mee kampen. De mogelijke oplossingen die zij bedacht hebben zijn gepresenteerd, en ook hebben de leerlingen prototypes gemaakt.
“Het was heel interessant om mee te maken”, blikken Susanna en Kimi terug. “Niet alleen hebben we veel geleerd, ook hebben we iedereen beter leren kennen. Er gingen een paar mee met wie ik voor de reis niet veel contact had, maar nu zijn we bijna beste vrienden geworden.”
Extra speciaal voor de leerlingen
De leerlingen hebben voor het project geen cijfer gekregen, maar wel een officieel certificaat voor deelname. Docente Cathy Baars, die afgelopen week met de leerlingen meegereisd is, gaat in april terug naar de regio. Ditmaal met een groep andere docenten.
“Het project is eigenlijk ook bedoeld voor docenten, maar onze leraar had gevraagd of ze het iets aan konden passen waardoor het ook voor leerlingen geschikt is”, licht Susanna toe. “Dus het is best wel speciaal dat we dit mochten doen.”
Prototype moestuintje
Eén van de ideeën die leerlingen van het Martinuscollege in Grootebroek bedacht en gepresenteerd hebben is een mini-versie van een moestuin, dat water opvangt door middel van een bak. “In het tuintje komen onder andere aardbeien en sla”, licht Susanna toe.
“De bak is een meter bij 60 centimeter. Aan de onderkant zitten twee gaten waar water door kan stromen, vanuit de rivier waar het in gezet wordt. In de bak zit gaas waardoor de plantjes steviger staan, met een haksel-laag om onkruid tegen te gaan en een net erboven zodat vogels het niet op kunnen eten.”
De tekst gaat verder.

Volgens Kimi hebben de boeren in Spanje, veelal Nederlanders die geëmigreerd zijn, ook positief op de ideeën van de eindexamenscholieren gereageerd. “Zowel op de plannen die we thuis bedacht hadden, als op de ideeën die we daar ‘on the spot’ moesten bedenken”, gaat hij verder. “Sommige ideeën bestaan al op andere plaatsen. Wij hebben die geperfectioneerd, of ze laten zien dat onze oplossing beter kan zijn.”
Op de hoogte gehouden
Afgelopen donderdag zijn de scholieren van het Martinuscollege en hun begeleiders met het vliegtuig terug naar Nederland gevlogen. Nadat ze ook met de trein verder gereisd zijn naar West-Friesland, werden de leerlingen opgewacht en verwelkomd door hun ouders. Een complete documentatie van de reis, gemaakt door Kimi en Susanna, is terug te vinden op de website van de middelbare school in Grootebroek.
“Onze docent Cathy Baars houdt contact met de mensen daar over de voortgang van de projecten en uitwerking daarvan”, vertelt Kimi over het vervolg. “En in april gaan de docenten dus terug om er zelf mee verder aan de slag te gaan. Ik heb het idee dat het voor iedereen goed gelukt is.”


