Na de complimenten over de nieuwe inrichting van het Kerkplein is de aandacht al snel verschoven naar de gevaarlijke situaties die er plaatsvinden.
“Collega Hans Weeda had hier in de commissie al voor gewaarschuwd,” vertelt Peter Peerdeman van VOC Hoorn aan WEEFF Radio. “Er zijn toen een aantal afspraken gemaakt waaronder over een evaluatie. Maar nu zijn de hekken nog niet eens allemaal weg en wil men al aanpassingen. Dat is wel wat snel.”
Een autovrij Kerkplein
Het autovrij maken van het Kerkplein, waar een petitie voor is gestart, staat VOC Hoorn niet negatief tegenover. Maar hoe zit het dan met zware producten als een magnetron die je wilt komen ophalen, stipt Peerdeman aan. Speciale tijdzones hiervoor instellen lijkt geen voor de hand liggende oplossing.
“Niet iedereen is daarvan gediend of werkt dan gewoon. Als je voldoende bestelt brengt de ondernemer het graag bij je thuis. Maar dat zijn maatwerkoplossingen. Ook zitten we in Hoorn met het verkeerscirculatieplan. De noodhulp moet overal bij kunnen komen. Ook kan het niet zo zijn dat door een afsluiting het ergens anders drukker wordt. In de binnenstad zijn een paar punten die cruciaal zijn om bij de winkels te komen en het Kerkplein is er daar een van. En als het Kerkplein autovrij wil zijn, dan wil de Rode Steen dat ook.”
Is de nieuwe situatie van het Kerkplein duidelijk genoeg voor de automobilist?
Mindervaliden en mensen met minder zicht noemen de indeling Scared Space in plaats van Shared Place. “Het weghalen van de auto is dan op zich niet verkeerd. Maar dan moet er heel goed worden gekeken wat er wel en wat er niet kan.”
Peter Peerdeman vindt niet dat situatie helemaal duidelijk is voor de automobilist. “Wettelijk gezien zal het allemaal kloppen. Maar het bord dat het einde van de parkeerzone aangeeft trekt eigenlijk meer de aandacht.”
Niet handhaven om het handhaven
Peerdeman meent dat er op het Kerkplein nog niet wordt gehandhaafd. “Vaak wordt het eerst een beetje aangekeken. Maar het moet ook niet handhaven om het handhaven zijn. Door de bouw moet het logisch zijn dat er niet harder gereden kan worden of dat een plek geen parkeerplaats is. We zijn hard bezig om dat te realiseren. Maar het moet ook een uitstraling hebben dat de fietser en voetganger vrij toegang heeft.”
“Dat botst met de autobestuurder die gewoon tussen de trottoirbanden wil rijden. Laten we eerst maar even kijken hoe zich dat ontwikkelt. Misschien moet er hier en daar nog wat beter gecommuniceerd worden. Misschien moeten er wat zaken verplaatst worden. Mocht het dan toch nog zijn dat het beter is dat het plein autovrij is. Dan gaan we kijken hoe we dat eventueel kunnen doen.”