Officieel is het Westfries Museum gesloten vanwege een grootscheepse verbouwing en restauratie. Problemen rond de aanbiedingen van gegadigde aannemers zorgen voor grote vertragingen. Het museum maakt van die nood een deugd en pakt uit met een expositie van meer dan 200 etsen van Rembrandt uit de collectie van verzamelaar Jaap Mulders. Het is de grootste collectie Rembrandt-etsen die ooit in Nederland te zien is geweest. Morgen, zaterdag 21 juni vindt de officiële opening plaats door Rijksmuseumdirecteur Taco Dibbits.
“Deze ets verbeeldt de thuiskomst van Tobias bij zijn blinde vader Tobit. Je ziet alleen het interieur. Tobit heeft de klop op de deur gehoord en stoot per ongeluk een spinnewiel om. In verwarring grijpt hij naast de deur. Dat is zo mooi getroffen. Rembrandt pakt het moment”, legt Jaap Mulders uit. “Hij gaat te werk als een fotograaf.” De directeur van het Westfries Museum knikt bevestigend. “Daarom hebben wij de tentoonstelling ook zo genoemd: ‘Rembrandt, de fotograaf’. Wij denken dat als Rembrandt in onze tijd geleefd had, hij waarschijnlijk fotograaf zou zijn geweest”.
Meer dan 200 originele Rembrandt-etsen
Rembrandt was zeer actief als etsenmaker. “Hij besteedde zeker de helft van zijn tijd aan het maken van grafisch werk en beschouwde het als een zelfstandige kunstvorm”, vertelt Mulders. “Door dat verhaal werd ik meegezogen. Rubens liet etsen maken van zijn schilderijen. Rembrandt maakte zijn etsen uniek. Vraag een willekeurige kenner wie de beste schilder ooit was en Rembrandt eindigt wel in de top vijf. Maar vraag de kenners wie de beste etser ooit was en dan is Rembrandt de absolute nummer 1. De details, de verfijning, het spel met licht en donker. Rembrandt wordt ’the master of lighting genoemd’. Dat zie je volledig terug in de etsen.”
Van Rembrandt zijn er circa 290 etsen bekend, waarvan er 80 platen bewaard zijn gebleven. Dan zijn er ook nog 25 etsen voortgekomen uit zijn kring, werken waar hij wel iets mee te maken heeft gehad. Bij het maakproces besteedde hij weinig uit. Hij maakte zelf de schetsen, de etsen en de afdrukken.
De leegte vroeg erom om gevuld te worden
De favoriete zaal van Geerdink is een zaal met etsen van straatfiguren, bedelaars en taferelen uit het dagelijks leven, tevens een ruimte die al bijna geheel gestript is. “De leegte vroeg erom om gevuld te worden”, reflecteert hij. Ik kende Jaap van een project zo’n twaalf jaar geleden. Dus toen ik hem het voorstel voor deze expositie deed, zei hij vrijwel direct ja. En door een geluk bij een ongeluk deden de beveiligings- en klimaatbeheersingssystemen het nog. Nu kunnen we ruimte bieden aan deze werkelijk prachtige verzameling van Jaap Mulders. Dat is goed voor het museum én goed voor de stad.”
Bijzonder is dat Jaap Mulders zelf ook te horen is met uitleg over technieken en de achtergronden van de verhalen. Dit in een speciaal door het Westfries Museum ontwikkelde app, waarmee ook ingezoomd kan worden op het beeldmateriaal. Tenslotte heeft het podcastcollectief The Dutch Historian van Axel stam een speciale podcast over de tentoonstelling samengesteld.
De expositie wordt aangevuld met foto’s en beeldhouwwerken van Anat Ratzabi, geheel in Rembrandt-stijl. Op de bovenverdieping van het museum hangen door Rembrandt geïnspireerde bloemportretten en stillevens van fotograaf Dennis A-Tjak.
De expositie is van 22 juni tot en met 3 november te bezichtigen.