Spoorwegbeheerder ProRail wil af van gevaarlijke onbewaakte spoorwegovergangen. In de afgelopen jaren zijn er al op 150 locaties in Nederland overgangen gesloten of alsnog beveiligd. Het doel is dat ook de overige onbewaakte overwegen zo spoedig mogen worden aangepakt. Zo is de gevaarlijke kruising van de spoorlijn in Enkhuizen al aangepakt.

Afgelopen vrijdag werd de nieuwe wandelroute officieel geopend. Dit pad loopt langs de overgang op de wandelroute aan de Omgelegde Burgwal. Deze spoorwegovergang was namelijk zo gevaarlijk dat het een wonder is dat er nooit een ongeluk is gebeurd.

De tekst gaat verder.

“Het pad is aangelegd met hekken grenzend aan het spoor. Ook kunnen de wandelaars onder de spoorbrug door lopen, waar we erg blij mee zijn”, aldus Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail.

Ook de wandelaars zijn erg blij met het nieuwe pad: “Eerst moest ik altijd twee à drie keer kijken voordat ik ging oversteken. Dit was op een mooie dag niet zo handig, als ik lekker in gedachte was tijdens het wandelen”, zeggen Piet en Willem, dagelijkse gebruikers van de wandelroute.

Slagboom is storingsgevoeliger

Sinds de bekendmaking van de plannen zijn er een aantal mensen sceptisch. Dit komt door de kosten die hierbij komen kijken en de invulling van het pad. Op Facebook stroomden de reacties binnen: “Waarom moet dit? Konden ze geen slagboom plaatsen? Dat pad wordt veel te smal!”, luidden enkele reacties. Zo zou het pad onder andere te smal zijn om met een rollator overheen te rijden.

Wethouder Win Bijman van de gemeente Enkhuizen legt daarop uit waarom gekozen is voor dit pad. “Een slagboom heeft om een bepaalde tijd weer onderhoud nodig en is tevens ook storingsgevoelig”, zegt Bijman.

Ook Willem en Piet hebben hun mening erover: “Het pad is breed genoeg. Er kunnen wel twee rollators naast elkaar rijden. Je kunt zo je rollator loslaten en naar beneden laten rijden.”