Een geblokkeerde stationstrap op station Hoorn Kersenboogerd zorgt er al maanden voor dat reizigers vertraging oplopen. De blokkade komt door instortingsgevaar bij de muur van de tunnel, waardoor de trap naar het meest gebruikte perron is afgesloten. Daar lijkt nu een einde aan te komen: vandaag zijn de herstelwerkzaamheden gestart. 

Vooral in de ochtend wordt het station veel gebruikt door scholieren en forenzen. Veel gebruikers ondervonden het laatste half jaar veel hinder van de afsluiting. “Ik heb hierdoor minstens de helft van de tijd de trein gemist”, zegt iemand die regelmatig met de trein reist.  

Ook andere reizigers ergeren zich aan het maandenlange oponthoud. “Het is heel vervelend, want je moet nu steeds omlopen”, vertelt één van hen, die vaak met de trein naar school moet. 

Reizigers moeten omlopen

Afgelopen zomer werd de stationstrap afgesloten, omdat er bij de muur sprake was van instortingsgevaar. De muur wordt sindsdien gestut door houten balken. Voor reizigers betekent dit dat ze moeten omlopen. De trap biedt de kortste route om van perron te wisselen en zorgt ervoor dat mensen die onder de tunnel doorgaan nu steeds moeten omlopen om op het platform te komen.

Het station werd in het najaar van 2024 gerenoveerd. Zo werden onder meer de perronconstructies en overkapping vervangen. In die periode werden bouwvakkers en verkeersregelaars aangevallen. Buurtbewoners van de wijk staken de spoorwerkers een hart onder de riem door hen koffie en koekjes aan te bieden.

Scheurvorming en vervorming

Dat er maanden niets aan het probleem met de muur is gedaan, zorgt voor irritatie bij reizigers. Eén van hen is Mark Olofsen, die het station vaak gebruikt. “Ze zijn een jaar lang bezig geweest om het perron te herstellen. Dat duurde belachelijk lang en alsnog gaat er heel veel fout.” Hij maakte een melding bij ProRail. 

Het instortingsgevaar werd door ProRail na inspectie geconstateerd in het najaar van 2024, zegt een woordvoerder. “De wand vertoont scheurvorming en lichte vervorming. Waarschijnlijk is de schade ontstaan door veroudering van de constructie en invloeden van weer en wind.” 

“Het is fijn dat ik straks de trein niet meer hoef te missen”

Reiziger station Hoorn Kersenboogerd

ProRail zocht naar een oplossing, nu ligt er een plan klaar: vandaag zijn de werkzaamheden aan de muur gestart, die enkele weken duren. ProRail wil vertragingen van herstelwerkzaamheden voortaan voorkomen door regelmatiger te inspecteren. 

Voor reizigers komt het herstel als gelegen. “Ik ben heel blij. Straks kan ik eindelijk de normale route nemen.” Ook de reiziger die zijn trein de helft van de tijd niet haalt, is opgelucht. Lachend: “Het is fijn dat ik straks de trein niet meer hoef te missen.”

‘Station Hoorn Kersenboogerd één grote ijsbaan’

Mark Olofsen vreest als frequent reiziger de winterperiode. Hij denkt dat de overkapping op perron 1 bij kou gevaarlijke situaties kan opleveren. Het water wordt op station Hoorn Kersenboogerd nu afgevoerd op plekken waar reizigers staan. “Ik hoor veel mensen zich erover ergeren en in de winter wordt het één grote ijsbaan. Het gaat dan niet lang duren voordat de eerste persoon valt.”

ProRail gaat hiernaar kijken. “We kennen het signaal en nemen het serieus”, laat een woordvoerder weten. “Samen met onze aannemer bekijken we of aanpassingen aan de afwatering nodig zijn om gladheid op het perron te voorkomen.”