De viering van het 80-jarige bestaan van De Weerese Boys (DWB) in De Weere is eigenlijk een verkapt dorpsfeest. De grootste vereniging in het dorp is een belangrijke ontmoetingsplek voor het dorp, dat nu 840 inwoners telt. Hoewel een flink deel van het eerste team niet meer in De Weere woont. “Als je in De Weere bent geboren en opgegroeid dan heb je een soort van sociale druk om hier weer te gaan voetballen”, zegt Rutger Langedijk, aanvoerder van DWB1.

De historische foto’s die op grote panelen zijn afgedrukt krijgen veel aandacht in de feesttent op het veld van DWB. Leden en oud-leden van de voetbalclub zoeken de teamfoto’s af of ze spelers herkennen. Later die middag onthult burgemeester Herman Wiersema van Opmeer met een druk op de knop het rijke archief van de club met nog veel meer foto’s en video’s.

Koeien en schapen op het voetbalveld

Ben Beemster (de onderwijzer, want er zijn meerdere Ben Beemsters in het dorp) stond al vanaf zijn zesde op het voetbalveld. De vereniging kreeg in 1946 de naam DWB, en Beemster herinnert zich dat er in het begin van de vereniging nog koeien en schapen op het veld liepen. “We mochten er wel voetballen, maar doordeweeks moesten de schapen en koeien er grazen.”

Voordat er gespeeld kon worden moesten de voetballers eerst de uitwerpselen van het veld halen. “Leden waren er wel mee aan, elke keer die beesten van het terrein afhalen.” 

Toekomst

Jarenlang was er minder aanwas bij de club. Spelers met hun wortels in De Weere die inmiddels in andere dorpen wonen komen terug om de teams compleet te maken. Maar de laatste twee jaar zijn er weer meer jonge spelertjes die de club komen versterken. Bestuurslid Jeugd, Stefan Deken, ziet vooral in de leeftijd van 5 tot 9 jaar een groei: “Het is leuk dat we nu extra aanwas hebben dat het er ook richting de toekomst goed uitziet.”