De daders van een gewiekste wisseltruc, waarbij dure artikelen uit pakketjes werden verwisseld voor goedkope producten, zijn bekend. Volgens bezorgdienst DHL gaat het om bezorgers van een onderaannemer. Die zijn inmiddels ontslagen en er is aangifte gedaan. Tientallen mensen in Hoogwoud en uit omliggende dorpen werden slachtoffer van de pakketjesfraude.   

Een van de gedupeerden is Dario Ekelmans uit Hoogwoud. Hij bestelde een nieuwe Iphone ter waarde van 1500 euro, maar toen hij het pakketje opende, zaten er alleen een oplaadsnoertje en een goedkoop telefoonhoesje in.  “Ik vrees dat dit het werk van een georganiseerde groep is”, zo vertelde hij eerder aan NH. 

En dat vermoeden lijkt aardig te kloppen. Want Dario was niet de enige. Er worden gevallen gemeld van telefoons, smartwatches, Airpods, telefoons en parfums. In veel gevallen zit er een goedkoop alternatief in de doos. Zo bestelde dorpsgenoot Björn Mooij bij CoolBlue een drone ter waarde van 400 euro: “Mijn vrouw en dochter pakten het pakketje aan. Er zat een koptelefoon in, zo’n goedkoop ding van de Action.”

Donkere kanten van de maatschappij

Naar aanleiding van ons artikel over de gewiekste wisseltruc hebben meer mensen zich via social media gemeld die hetzelfde hebben meegemaakt. Zo zijn er ook gedupeerden uit Abbekerk en De Weere die een ander goedkoper product bezorgd kregen dan wat ze besteld hadden.    

Volgens DHL zijn de daders niet in dienst van DHL maar van een onderaannemer. De pakketdienst betreurt het ’ten zeerste dat dit is gebeurd’. “In de context van de vele miljoenen pakketten en vele duizenden medewerkers, waarbij wij dagelijks in alle straten van Nederland komen, worden wij helaas ook geconfronteerd met de donkere kanten van de maatschappij”, aldus een woordvoerder van DHL.

Tekst gaat verder onder de foto.

Geen iPhone: Dario is één van de DHL-gedupeerden

Blij dat gajes eruit is geschopt

Volgens DHL moeten gedupeerden zich melden bij de verkoper. “Die handelt het verder af met ons als vervoerder. Zo is het wettelijk geregeld. DHL is vanzelfsprekend bereid gedupeerde ontvangers te helpen in dit proces.”

Zowel Dario als Björn hebben aan de bel getrokken bij de verkoper (Mediamarkt en CoolBlue) maar kregen het gevoel zelf in het beklaagdenbankje te worden gestopt. “Ze trokken het verhaal in twijfel en denken misschien dat ik zelf een oplichter ben”, aldus Dario. “Ik ben onwijs blij dat de onderste steen nu naar boven is gekomen. En dat het gajes bij DHL eruit is geschopt. Ik heb nu in ieder geval bewijs in handen dat het niet aan mij ligt. Ik hoop snel schadeloos te worden gesteld.”