Tientallen klanten van pakketbezorger DHL zijn in Hoogwoud slachtoffer geworden van een gewiekste wisseltruc. De bezorgde pakketjes bevatten veelal goedkopere producten dan de bestelde artikelen, die veel duurder zijn. Zo ontving Dario Ekelmans niet een nieuw bestelde iPhone, maar een telefoonhoesje en een oplaadkabel. “Ik vrees dat dit het werk van een georganiseerde groep is.”   

Hij vond het pakketje al ongewoon licht aanvoelen, maar de échte teleurstelling kwam pas toen Hoogwouder Dario het pakketje maandagmiddag opende. Er zat geen nieuwe iPhone in, maar een goedkoop telefoonhoesje en een oplaadkabel.

En wat blijkt: hij is lang niet het enige slachtoffer. Nadat zijn vrouw het verhaal op Facebook deelt, stromen de reacties binnen. Tientallen bewoners uit het dorp herkennen zich in het verhaal.

Telefoons, smartphones, Airpods en parfums

Er worden gevallen gemeld van telefoons, smartwatches, Airpods, telefoons en parfums. In veel gevallen zit er een goedkoop alternatief in de doos, zoals ook bij Dario het geval was. “Ik dacht eerst dat Mediamarkt een foutje had gemaakt, maar dat blijkt niet het geval te zijn.” 

“Misschien rijden ze eerst wel naar een industrieterrein om de inhoud te verwisselen”

Dario Ekelmans – gedupeerde

“Ik heb het nagevraagd: het pakket wordt daar bij vertrek gewogen en bij aankomst én vertrek door DHL ook. Dus ik denk dat er iets gebeurt, nadat de bus met pakketjes is ingeladen. Misschien rijden ze eerst wel naar een industrieterrein om de inhoud te verwisselen. Ik vrees dat dit het werk van een georganiseerde groep is.” 

Dario heeft inmiddels aangifte gedaan. Een nieuwe iPhone heeft een waarde van zo’n 1.500 euro. “Ik kan slecht tegen onrecht. Het huilen stond mij gister nader dan het lachen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Het pakket van Dario: geen iPhone, maar een telefoonhoesje

Gijs van Diepen maakte hetzelfde mee. Hij bestelde Airpods bij Mediamarkt. “Er zat een speakertje van Action in van 10 euro. Ik dacht dat de fout bij Mediamarkt zat, maar ik denk dat de beste man er een handeltje naast heeft”, meldt hij op Facebook. 

Ook dorpsgenoot Björn Mooij mag zich onder de slachtoffers rekenen. Hij bestelde vorige maand bij Coolblue een drone, ter waarde van zo’n 400 euro. “Mijn vrouw en dochter pakten het pakketje aan. Er zat een koptelefoon in, zo’n goedkoop ding van de Action.”

“Ik heb geen idee of ik ooit mijn drone nog krijg”

Björn Mooij – gedupeerde

Mooij staat versteld van de brutaliteit en baalt flink. “Je kon zien dat het pakket netjes was opengemaakt en weer dichtgeplakt. Coolblue is een onderzoek gestart en beelden laten daar zien dat zij de drone netjes hebben ingepakt. Daar zijn we mooi klaar mee. Geen idee of ik mijn drone ooit nog krijg. Ik moet even kijken hoe ik aangifte kan doen.”

Dario en Björn schrikken van de legio voorbeelden van mede-slachtoffers in het dorp. “Ik heb gisteravond veel beelden ontvangen en met tien mensen contact gehad. We hebben allemaal dezelfde ervaring. Het gaat om meerdere bezorgers, die steeds in witte busjes rijden. Het is echt niet normaal. Of ik mijn iPhone nog denk te krijgen? Ik vrees het ergste.”   

DHL neemt maatregelen: “Doe aangifte bij de politie”

Een woordvoerder van DHL reageert op de gevallen in Hoogwoud: “Zoals op (sociale) media wordt gemeld, is er in de omgeving van Hoogwoud de afgelopen dagen sprake geweest van verduistering van pakketzendingen; overigens niet door medewerkers van DHL.”

“Wat er precies is gebeurd, is nog in onderzoek en daar kunnen we in het belang ervan geen mededelingen doen. Wat we wel kunnen melden, is dat er maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat er zich meer gevallen voordoen. We raden benadeelde ontvangers aan om melding te doen bij de verzender/webshop en ook aangifte te doen bij de politie.”

Ook de politie laat weten dat aangifte doen ‘altijd zin heeft’.