Goed nieuws voor de bewoners van een woonwijk in Hoorn: het asbest dat vrijkwam na werkzaamheden van waterleidingbedrijf PWN is opgeruimd. De woonwijk zag er sinds woensdag uit als een labyrint met afzetlinten. Het gebied is sinds zondag voor het grootste gedeelte vrijgegeven.
Medewerkers van een gespecialiseerd saneringsbedrijf hebben sinds woensdag hard doorgewerkt om alle asbestdeeltjes op te ruimen. Het asbest werd woensdagmiddag aangetroffen in de Van Beijerenstraat en op het Julianaplein. Waterleidingbedrijf PWN was hier bezig met het vervangen van de waterleidingen. De werkzaamheden werden meteen stilgelegd.
Goed voeten vegen
Een groot gebied werd afgezet met lint. Auto’s die in het verontreinigde gebied stonden zijn schoongemaakt. Bewoners kregen het advies hun schoenen goed te vegen en af te spoelen als ze naar binnen gingen. Datzelfde gold voor kinderwagens en fietsen. In de huizen zelf is geen asbest gevonden.
De vondst van asbest zorgde voor ongemak bij bewoners zoals te zien is in onderstaande video.
Inmiddels zijn de straten en het plein weer toegankelijk. Alleen het werkgebied van drinkwaterbedrijf PWN is nog met hekken afgezet.
De vervuilde grond, die tijdens de werkzaamheden naar boven kwam, ligt onder afdekzeilen. Dit wordt zo snel mogelijk opgeruimd. Er wordt onderzoek gedaan naar de omstandigheden die hebben geleid tot de verspreiding van asbest.

