De gemeente Medemblik heeft een aannemerscombinatie gekozen voor de bouw van het nieuwe zwembad in Wervershoof. Het gaat om een samenwerking tussen de Jong Ursem en Van Baaren Aannemers.
De voorbereidingen voor het nieuwe zwembad lopen al enkele jaren. Na een Europese aanbesteding heeft de gemeente het contract gegund aan de West-Friese aannemers. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van het zwembad in de eerste vijftien jaar na oplevering.
Volgens de plannen wordt het bad duurzaam verwarmd. De gemeente onderzoekt samen met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier of hiervoor gebruik kan worden gemaakt van aquathermie, waarbij warmte uit afvalwater wordt teruggewonnen.
Het zwembad wordt een zogenoemd doelgroepenbad. De nadruk komt volgens de gemeente te liggen op zwemlessen, aquasporten en activiteiten zoals babyzwemmen. Een glijbaan komt er niet, maar recreatief zwemmen en discozwemmen blijven wel mogelijk.
Belangrijke voorziening terug naar Wervershoof
Wethouder Gerben Gringhuis is blij met de volgende stap in het project. “Een aantal jaar moesten inwoners voor zwemles naar baden buiten het dorp gaan. Nu brengen we deze belangrijke voorziening weer terug in Wervershoof”, zegt hij. Volgens de wethouder moet het nieuwe zwembad een voorziening worden “waar onze inwoners weer heel veel jaar plezier van kunnen hebben”.
Het college neemt op 7 juli een besluit over een wijziging van het omgevingsplan. Daarna kan het definitieve ontwerp worden uitgewerkt en kan een vergunning worden aangevraagd. Als de procedures volgens planning verlopen, start dit najaar het bouwrijp maken van de locatie. De gemeente verwacht dat het nieuwe zwembad in 2028 de deuren kan openen.


