Middelbare school RSG Enkhuizen staat deze week volledig in het teken van respect. Er worden gedurende de hele week activiteiten georganiseerd die in het teken staan van respect en diversiteit. Morgen wordt er afgesloten met het vieren van Paarse Vrijdag. De school hoopt leerlingen bewust te maken dat iedereen gezamenlijk verantwoordelijk is voor de sfeer op school en daarbuiten.

Zorgcoördinator en vertrouwenspersoon Nynke Volbeda stopt elk jaar veel tijd en energie in de respectweek. Ze organiseert gedurende de week activiteiten waarbij leerlingen in contact komen met personen die ze anders niet snel zouden spreken.

“We willen de buitenwereld een beetje de school inhalen”, legt ze uit. “Een school is eigenlijk een soort mini samenleving. Dat moeten we met elkaar veilig houden, daar zijn we allemaal even verantwoordelijk voor.”

Divers gezelschap

Aan het begin van de week gingen de klassen van het RSG op pad. Ze gingen langs bij moskeeën, synagogen en kerken. Woensdagochtend krijgen de leerlingen zelf bezoek op school. Een uiteenlopend gezelschap verzamelt zich in Enkhuizen. Aan sommigen is duidelijk te zien welk verhaal zij meenemen, twee vrouwen hebben tatoeages tot aan hun kin en vrolijk gekleurde dreadlocks. Ook de politie en brandweer vallen op met hun uniform.

Aan anderen valt weinig af te lezen. “Dus, uh, waarvan ben jij?”, wordt er al voorzichtig aan elkaar gevraagd. Dit is ook een doel van Nynke. Ze wil leerlingen prikkelen om door middel van vragen achter te komen ‘wie de mens is’ die tegenover hen zit.

Open houding

Alle gasten krijgen een eigen lokaal, en de klassen gaan in kleine groepjes alle lokalen één voor één af. Bij de getatoeëerde Saskia en Jojanneke gaan de leerlingen in eerste instantie helemaal achterin het lokaal zitten. Maar de terughoudendheid ebt al snel weg door de open houding van de vrouwen. “Wat wil je vragen schat?”, vraagt Saskia aan een leerling die nog niks heeft gezegd.

Het stellen van vragen is soms spannend en er ontbreekt hier en daar ook wat voorbereiding. Maar, gedurende de dag stellen de leerlingen zich steeds meer open. Een vrolijke en spontane predikant vertelt een heftig verhaal over hoe zijn homoseksualiteit niet werd geaccepteerd binnen de kerk, en een moslima vertelt waarom zij is bekeerd naar de Islam.

Maar de onderwerpen zijn niet alleen zwaar, er is ruimte voor grapjes en luchtige anekdotes. De vrijwillige brandweer laat de leerlingen met humor voelen hoe het is als omstaanders foto’s maken van iemand in een kwetsbare situatie.

Een jongen die begon met een grote mond over hoe veel cobra’s hij onder zijn bed heeft liggen, bedankt na afloop de brandweerlieden uitgebreid voor hun verhaal. “We merken dat leerlingen zelf conclusies trekken gedurende het gesprek”, zegt een brandweerman. “Het heeft geen zin om ze hier belerend toe te spreken.”

Vieren van diversiteit

Als afsluiting van de week wordt Paarse Vrijdag uitgebreid gevierd. Nynke heeft interviews voorbereid met leerlingen, bijvoorbeeld een leerling die uit de kast is. Ze heeft de aula versiert met ballonnen en slingers. “De kleine pauze, die normaal een kwartier duurt, verleng ik. Het is natuurlijk ook leuk om een beetje te rellen”, lacht Nynke.

Foto: Daphne Kooy / SWF