Parkeeroverlast in woonwijken door bezoekers aan Hoorn kan volgens het Hoornse college van B&W worden teruggebracht door het instellen van parkeervergunningengebieden van delen van de wijken. Besprekingen met bewoners van deze gebieden hebben geleid tot dit voorstel.
In de wijken waar het probleem zich voordoet: Grote Waal, Hoorn-Noord en het Venenlaankwartier, zullen vergunningsgebieden worden uitgebreid. Het college wil anticiperen op parkeersituatie bij de huizenbouw op het Pelmolenpad.
Voorafgaand aan de bespreking in de raadzaal kregen maar liefst twaalf bewoners de mogelijkheid om hun mening over het voorstel te delen. Er wordt gepleit voor uitbreiding van de vergunningsgebieden in het Venenlaankwartier en tegelijkertijd gevraagd per woning extra vergunningen te verstrekken voor bijvoorbeeld bezoekende ouders en kinderen die thuis blijven wonen omdat er voor hen geen woningen beschikbaar zijn. Vanuit dat gebied klinken ook tegengeluiden, omdat de overlast best meevalt en mogelijk bestaat er weerstand tegen het betalen van een vergunning.
In Hoorn-Noord zijn cursisten bij De Blauwe Schuit meer tijd dan de 90 minuten gratis parkeren bezig met de lessen en er wordt daarom gepleit om dat gratis parkeren uit te breiden naar 240 minuten. Een van de insprekers uit dat gebied ziet nauwelijks de noodzaak er een vergunningsgebied in te stellen. Wat gebeurt er met het parkeren van personeel van het Dijklander ziekenhuis die hun auto in de straten van Hoorn-Noord parkeert? Ook wordt genoemd dat door het instellen van vergunningsgebieden een waterbedeffect zal optreden.
Een inspreker uit de Grote Waal ziet de noodzaak voor parkeervergunningen daar niet omdat hij geen parkeertoename ziet door dagjesmensen.
Het waterbedeffect wordt herkend door de politici die zich in deze commissievergadering over het onderwerp buigen. Robert Vinkenborg (Groep Van Beusekom/Vinkenborg) pleit voor het recht voor elke volwassen bewoner in vergunningsgebieden om een eigen vergunning te krijgen. Omdat Hoorn een forenzenstad is, zijn er meer auto’s per woning en doordat parkeervoorzieningen te krap zijn berekend, creëert de gemeente haar eigen parkeerprobleem, meent Menno Jas (Hart van Hoorn).
Hoe wordt het geregeld voor mantelzorgers, wijkverpleging, kraamverzorgers en andere mensen die beroepshalve in vergunningsgebieden moeten zijn, wil Ellen van de Knaap (Hoornse Inwoners Beweging) weten. Fractie Tonnaer laat via Marieke Rijk weten tegen het vergunningenbeleid te zijn, omdat het niets oplost. Ook wordt gepleit om weer terug te keren naar parkeercontrole door boa’s te voet.
Wethouder Assendelft over parkeervergunningenbeleid:
Wethouder Assendelft legt uit hoe in Hoorn getracht is de parkeerbehoefte zo goed mogelijk in te schatten. De parkeernorm voor de nieuwbouw bij het Pelmolenpad is ingeschat op 0,6 auto per woning. Hoe dat in de toekomst gaat uitpakken kan nu nog niet worden voorspeld. De nieuwe bewoners weten nu wel dat het moeilijk wordt een parkeervergunning te krijgen en dat heeft consequenties voor de aanschaf van auto’s.
De keuze van nieuwe vergunningsgebieden betekent helaas niet dat er geen waterbedeffect kan optreden, maar het overleg met de bewoners maakt duidelijk dat nog grotere uitbreiding minder enthousiast wordt ontvangen.
Hij vraagt zich wel af of je mag stellen dat iedere volwassene recht heeft op een vergunning. Het lijkt hem een hele kunst om maatwerk te leveren bij behoefte aan vergunningen. Hij benadrukt dat hij de inwoners ter wille wil zijn om de mogelijkheid om de eigen auto op redelijke afstand van de eigen woning te parkeren. Het gaat over schaarste aan parkeerplekken en daarom kan niet worden toegezegd dat elke autobezitter automatisch het recht heeft op een parkeerplek bij de woning. In een volgende raadsvergadering zal een voorstel met verwerking van de bijdragen van de fracties worden ingebracht.