De Hoornse gemeenteraad kan in meerderheid akkoord gaan met het plan om de toegangsweg naar de binnenstad te ontwerpen. In de afgelopen jaren zijn veel discussies geweest in en buiten de raadszaal over de manier waarop de stadstoegang over of onder het spoor door vorm gegeven moet worden. In de eerdere overlegrondes, ook met bewoners en belanghebbenden, zijn wensen naar voren gebracht.

In het proces naar een haalbare variant zijn sommige wensen (nog) niet uitvoerbaar gebleken. Zo is een onderdoorgang onder het spoor voor het langzame verkeer te duur gebleken, hoewel de mogelijkheid blijft bestaan dat in de toekomst wel te realiseren.

Onderzoek naar ‘variant P’ en uitwerking van het plan

Het onderzoek naar de uitvoering van ‘variant P’ waarvoor de raad in 2023 koos leverde een plan op met daarin een nieuwe autoweg met onderdoorgangen van het Dampten en het spoor, en een veilige groene fiets- en wandelroute langs het Keern, inclusief een onderdoorgang onder de Provincialeweg.

Indeling van het Keern in drie delen

In het plan wordt gesproken over drie delen van het Keern waar veranderingen worden aangebracht: het noordelijk deel (het Keern van afslag Blauwe Berg tot aan de kruising met Provincialeweg), het middendeel (de oversteek van de Provinciale weg tot aan het spoor) en het zuidelijk deel van het Keern (de kruising Keern – De Weel). Het college vraagt voor de voorbereiding van het werk een krediet van € 8 miljoen, om zo de rijksbijdrage van € 35 miljoen veilig te stellen.

Insprekers uiten zorgen en aandachtspunten

Voorafgaand aan de raadsdiscussie mogen een paar insprekers hun mening geven. Mevr. Vos verwijst naar Utrecht waar een nieuwe toegangsweg later de titel kreeg: ‘weg van nergens naar niks’. Mevr. Kokkelkoorn heeft een betoog over de fietsersoversteek van de Provincialeweg via een tunnel. Zij wijst op de onveilige situatie voor vrouwen. “Denk aan je zus, moeder of vriendin wanneer je een besluit neemt”, houdt zij de raadsleden voor. Mevr. Molenaar hoopte niet te hoeven komen spreken, maar nu er in het plan nog steeds wordt gesproken over een voetgangerstunnel, komt ze toch pleiten voor een overzichtelijke oversteek.

De onveiligheid van een voetganger- en fietstunnel vanaf het Keern wordt door meerdere fracties herkend en heeft geleid tot het indienen van enkele moties, waaronder één die verwijst naar een vrouwvriendelijke Zweedse tunnel bij Umeå. Daarnaast wordt gevraagd een bovengrondse oversteek mogelijk te houden of maken.

Reactie van de wethouder op de moties

Wethouder René Assendelft zegt toe om oplossingen rond de kruising Weel – Keern nog eens goed te bekijken. Hij kan met motie 1, die daar over gaat, akkoord gaan. De tweede motie over de bovengrondse oversteek bij Provincialeweg kan hij niet ondersteunen, om de doorstroming van de fietsverbinding en het andere verkeer niet te belemmeren. Motie drie over het inrichten van het noordelijke deel van het Keern als fietsstraat is financieel nog niet haalbaar. In motie vier wordt gesproken over de Zweedse tunnel. De wethouder zegt toe dit mee te nemen in de volgende stappen.

Hoewel door enkele raadsleden wordt getwijfeld of er in 2023 een echt besluit is genomen om een fietstunnel te realiseren, blijft de wethouder volhouden dat door de raad hiertoe ooit een besluit is genomen. Hij zegt alsnog toe te onderzoeken of een gelijkvloerse oversteek Keern – Provincialeweg mogelijk is.

Besluitvorming en uitslag van de stemming

Het raadsbesluit krijgt groen licht van een grote meerderheid. Ook instemming voor motie één en motie vier.