Het is een droom voor veel muzikanten: samenspelen met je favoriete artiest. Voor de 22-jarige Cem Tesson uit Hoorn kwam dit zondag uit op Pinkpop. Hij werd door Yungblud op het podium geroepen om het nummer ‘Fleabag’ te spelen. “Naast m’n familie in het voorvak zag ik vooral een zee van mensen.”

Voor het nummer haalt de Engelse gitarist en zanger iedere keer een fan uit het publiek om gitaar te spelen. “You with the necklace on”, wijst Yungblud naar Cem. “Can you play?”. Dat kan hij, waarna Cem over het hek klimt en zelfverzekerd richting het hoofdpodium van het festival in Landgraaf loopt. Vlak voordat hij opkomt, krijgt hij nog snel instructies van de crew. “Een medewerker zei dat ik niet verder mocht lopen dan de witte lijn. Omdat er vlammen uit het podium kwamen.”

Eenmaal op het podium gaan Cem en de band los. “Alle spanning viel direct van me af en de adrenaline nam het over. ‘Fleabag’ is een vrij simpel liedje om te spelen, omdat het vier akkoorden heeft die steeds herhaald worden. Ik vind het een heel vet nummer om te spelen. Thuis heb ik het nog één keer beluisterd om m’n geheugen op te frissen, want ik heb het lang niet gespeeld.”

Bekijk hier het optreden van Cem op Pinkpop. De tekst gaat verder.

Helemaal als een verrassing komt het spelen op Pinkpop niet voor de 22-jarige Cem. Waar hij in eerste instantie hoopt mee te mogen doen met Foo Fighters, die het festival afsloten, besluit hij tijdens het lange wachten in de ‘golden circle’ om ook een oproep op zijn bordje voor Yungblud te schrijven. “Ik had een voorgevoel dat het kon gebeuren. Grappig genoeg zei mijn zangcoach dit vrijdag ook, dus ik was er mentaal op voorbereid.”

Na afloop spreekt Cem de tienduizenden mensen toe, en bedankt hij zijn moeder Rischa. “I love you mama!”, zegt hij, wat Yungblud herhaalt. Dat ze er samen met zijn neefje en tante stonden heeft Cem aan haar te danken. “We zouden eigenlijk niet gaan. Uiteindelijk vertelde ze dat ze toch dagkaarten gekocht had voor Foo Fighters. Dus ik wilde haar heel graag in het zonnetje zetten.”

Veel positieve reacties op optreden

Helemaal bekomen van het optreden en het festival is Cem nog niet. “Dat komt door de korte nacht. We zijn ’s nachts direct terug gereden en ik lag pas rond 05.30 uur op bed”, licht hij toe. “Vanwege deadlines voor school en de radio die mij vanmorgen belde moest ik er ook weer vroeg uit.”

En zijn telefoon? Die is inmiddels ‘ontploft’ van alle positieve reacties op zijn optreden. “Zelfs mensen die ik jaren niet gesproken heb stuurden berichtjes en foto’s door. Van tv, maar ook vanaf het veld waar bekenden stonden”, vertelt Cem. “Mijn moeder heeft mogelijk nog meer appjes gehad omdat ze veel mensen in Hoorn kent en andersom.”

“Ook op internet zagen ik en mijn huisgenoot veel mooie reacties”, gaat hij verder. “Een paar dachten dat het een vooropgezet plan was tussen mij en Yungblud. Maar dat was absoluut niet het geval!”