Meer dan zes uur lang zwemmen, fietsen en rennen, in de drukkende warmte. Zo was het voor de 3.000 deelnemers van de Ironman triatlon in Hoorn. Een omkering van de onderdelen klonk een man als muziek on de oren: “Zwemmen na het hardlopen en fietsen? Da’s misschien wel een goed idee.”

De organisatie was dit jaar goed voorbereid op de zomerse hitte. “Het lijkt bijna een terugkerend fenomeen hier in Hoorn, dat het warm wordt”, vertelde organisator Loek Schreurs (29) onlangs tegen NH.

 In 2023 was het namelijk ook al erg warm tijdens de jaarlijkse triatlon en werden zo’n negentig mensen onwel door de hitte. Er moesten er zelfs een paar naar het ziekenhuis. Daarom waren er dit jaar verschillende ijs- en waterpunten ingericht. 

Onwelwordingen lijken mee te vallen

Een mevrouw die van de finish, met haar net gewonnen medaille richting de waterbakken strompelt, zucht verlicht als een vrijwilliger nummer twee natte sponzen in haar nek uitknijpt. “Dankjewel”, puft ze nog na, zoals te zien is in bovenstaande videoreportage.

Alle maatregelen lijken te hebben geholpen, zegt Eddy Bakker, van organisator Stichting Westfriesland Events: “Ik heb nu (de avond na de loop, red.) nog geen zicht op de getallen, maar het aantal mensen dat onwel is geworden, lijkt mee te vallen.”