Trots laat Justin Baas de kampioensmedaille zien. De 26-jarige profvoetballer uit Hoorn veroverde onlangs de landstitel met Manila Digger FC. We zochten hem op in de Filipijnse hoofdstad. “Ik kan een boek schrijven over rare dingen, die ik heb meegemaakt.”
“Het is mijn eerste landskampioenschap”, laat Justin Baas weten. Hij is net terug van een seizoen voetballen voor Manila Digger FC. Ooit speelde hij in de jeugd van FC Volendam en AZ, maar vanwege zijn Filipijnse roots kwam hij terecht in het Zuidoost-Azië.
Medespelers overal vandaan
Baas: “Ik ben in de Filipijnen geboren, maar in Nederland opgegroeid. Inmiddels sta ik op achttien interlands. Het grappige is dat mijn medespelers in het nationale team overal vandaan komen.”
Naast de Filipijnse competitie, voetbalde Baas ook voor clubs in Thailand en Maleisië. Terug in Hoorn is het even afwachten waar hij straks weer gaat voetballen. Een avontuur dicht bij huis geniet op dit moment wel zijn voorkeur. “Ik ben een groot familiemens, dus ik voetbal graag een paar jaar bij hen in de buurt.”
‘FC Volendam zou mooi zijn’
Deze week beginnen de Noord-Hollandse clubs aan een nieuw seizoen. Dat geldt ook voor zijn oude club FC Volendam. Na de degradatie van afgelopen seizoen vond er een flinke leegloop plaats en is technisch directeur Patrick Busby op zoek naar versterkingen. “Dat zou mooi zijn. Een jaartje eerste divisie en dan naar het hoogste niveau.”

