De voetbalamateurvereniging VVS’46 in Spanbroek staat vanmiddag, samen met andere clubs, tegenover de KNVB in de rechtbank. Zij vechten het besluit van de voetbalbond aan om de eerste elftallen van zaterdag- en zondagclubs in de 2e en 3e klasse vanaf het volgende seizoen samen in te gaan delen op beide dagen.
In de 2e en 3e klasse van het amateurvoetbal speelden de senioren afgelopen seizoen nog hun wedstrijden vast op de zaterdag of de zondag. De KNVB gaat dat volgend seizoen veranderen door de eerste elftallen van de clubs gezamenlijk in te delen. Hierdoor gaan zaterdagteams hun wedstrijden gedeeltelijk op zondag spelen en vice versa.
Dit ‘Weekendvoetbal’ is volgens de bond de oplossing om het amateurvoetbal aantrekkelijker te maken. Hierdoor ontstaan er meer regioderby’s en zijn de reisafstanden korter. De KNVB zegt hiermee ook teams uit zondagcompetities tegemoet te komen. Die kampen nu met steeds grotere reisafstanden.
Maar Kerngroep Weekendvoetbal, een collectief van verenigingen waarvan VVS’46 deel uitmaakt, is tegen deze nieuwe indeling. “Bij ons in de regio hebben we genoeg zondagclubs. Voor een derby stappen we hier gewoon op de fiets”, vertelde VVS’46-voorzitter Ruud Loos eerder aan NH.
‘Inbreuk op clubcultuur’
In de nieuwe opzet, voor de 2e en 3e klasse, wordt de speeldag bepaald door de thuisspelende ploeg. Daar wringt het volgens VVS’46, met name bij confrontaties met zogenoemde principiële zaterdagclubs. Die spelen van oudsher niet op zondag en werken zowel hun thuis- als uitwedstrijden op zaterdag af.
Voor zondagclubs betekent dit in de praktijk dat zij bij dergelijke tegenstanders hun thuiswedstrijden noodgedwongen naar de zaterdag moeten verplaatsen. Juist die dag is bij veel zondagclubs gereserveerd voor jeugdwedstrijden. “Dat is een ongelijke behandeling, waardoor er juist nieuwe problemen ontstaan”, aldus Loos.
De club spreekt daarbij ook van een ‘inbreuk op de clubcultuur.’ “Dat wij in de toekomstige opzet een deel van onze populairste thuiswedstrijden op de zaterdag moeten afwerken, heeft een grotere impact dan de KNVB kan inschatten.” Hij geeft als voorbeelden de lastige logistiek, de onbeschikbaarheid van spelers en het mogelijk wegvallen van supporters en inkomsten.
Signaal afgeven richting KNVB
Het collectief reist vanmiddag af naar de rechtbank in Utrecht. Daar staan ze tegenover de voetbalbond. Loos is daar zelf ook bij. “We hopen dat het besluit vernietigd gaat worden.”
Los van de uitspraak hoopt Loos met deze zitting ook een signaal af te geven richting de KNVB. Volgens hem is er namelijk te weinig onderzoek gedaan voor het nemen van deze beslissing en zijn de clubs onvoldoende erin meegenomen.
Reactie KNVB
De KNVB laat in een reactie weten dat ze donderdag gaan beginnen met het inplannen van de nieuwe competities. Of de rechter dan al een uitspraak heeft gedaan is nog onduidelijk.
Wat betreft de gang naar de rechtbank zelf liet de KNVB al het volgende weten: “We vinden dit een teleurstellend besluit. We begrijpen de zorgen van deze groep verenigingen. Daarnaast waren we constructief met elkaar in overleg, maar het besluit om naar de rechter te stappen blokkeert verdere gesprekken.”

