Juist nu het zwembad zou moeten uitpuilen van bezoekers die op zoek zijn naar verkoeling, hangt er een bordje met ‘gesloten’ aan de poort. Openluchtzwembad ’t Ploetertje in Benningbroek moet de deuren noodgedwongen tijdelijk sluiten, vanwege een defecte pomp. “Gelukkig wordt het volgende week ook nog mooi weer.”

De fietsenstalling blijft leeg, de poort zit op slot. Een briefje aan diezelfde poort verwijst naar de sluiting, sinds afgelopen zondag.

Een moeder die haar kinderen bij de aangrenzende basisschool komt ophalen, ziet het teleurgesteld aan. “Ik had de zwembroeken al mee, hopende dat het zwembad vandaag weer open zou zijn.”

Dat is niet het geval. “Zo zonde dit, voor iedereen hier. Zeker met deze temperaturen. Gelukkig hebben we een zwembadje in de tuin. Zoeken we daar maar verkoeling.” 

350 bezoekers

Zwembadvoorzitter Claus Ursem uit Benningbroek baalt van de situatie. “Een beroerdere timing is niet denkbaar. Afgelopen vrijdag hadden we nog 350 bezoekers. Voor ons is dat heel veel.”

Afgelopen zaterdag begaf een belangrijke pomp het ineens. “Zonder die pomp kan het zwembad niet draaien. Je weet dat hij een keer kapot kan gaan, maar dan liever in een week dat het slecht weer is. Nu komt het wel heel slecht uit.”

Technische man op vakantie

De 250 kilo zware pomp werd met behulp van enkele vrijwilligers ontkoppeld en verwijderd. “Dat was nog best een klus. Onze technische man was net op vakantie, dus die heeft mij via de telefoon geholpen. Daarna hebben we hem met z’n vieren opgetild.” 

Een gespecialiseerd bedrijf reviseert het gevaarte nu. “Het duurt een dag of vier, is ons verteld. We hopen dat we de pomp donderdag weer kunnen ophalen.”

“Hopelijk kunnen we zaterdag weer open, maar ik durf geen harde beloftes te doen” 

Claus Ursem – voorzitter zwembad ’t Ploetertje

“Daarna moet hij nog worden geïnstalleerd en moeten we alles weer op gang helpen. De verschillende waardes, zoals pH en chloor, moeten eerst weer op peil worden gebracht. Dat duurt ook nog wel een halve dag. Hopelijk kunnen we zaterdag weer open, maar ik durf geen harde beloftes te doen. ” 

De bezoekers reageren overwegend begripvol, zegt Claus. “Iedereen baalt ervan, maar wat doe je eraan?”

Zwembad 't Ploetertje is gesloten

Het scheelt dat er voor de gebruikers van het dorpszwembad uitwijkmogelijkheden zijn in Wognum, Abbekerk, Midwoud en Andijk. “We werken samen met omliggende buitenzwembaden en de bezoekers kunnen met hun abonnement ook daar zwemmen. Dat is altijd al het geval. Het zwembad van Abbekerk is maar een kwartiertje fietsen, dus dat is te doen.”

Naast de kosten voor de reparatie loopt het zwembad de nodige inkomsten mis. Deze week zijn al twee activiteiten geschrapt, waaronder een watervolleybaltoernooi. “Maar we wanhopen niet. Volgende week schijnt het ook nog mooi weer te worden.” 

Zwembad in Midwoud extra vroeg open

Eén van de andere openluchtzwembaden in de gemeente Medemblik, die van Midwoud, opent woensdag, donderdag en vrijdag juist extra vroeg de deuren.  Vanwege het hitteprotocol zijn de scholieren van basisschool De Koet daar vanaf 12 uur vrij. Het zwembad is daarom vanaf 11 uur geopend. Vanaf 12 uur kan er vrij gezwommen worden.