Bergingsbedrijven in Noord-Holland hadden vanmorgen een rustige ochtend. Vanwege code rood is het advies om alleen als het hoognodig is de auto te pakken. “We hebben vanochtend maar zes mensen hoeven helpen.” Het lijkt dat mensen het advies hebben opgevolgd, of toch misschien door het voetbal? “Veel uitslapers, dat zou ook kunnen.”
Ook Rijkswaterstaat en de ANWB spreken van een rustige ochtend. “Toch zijn er wel redelijk wat mensen op pad”, aldus een woordvoerder van de ANWB.
Vanmiddag komt de avondspits rond 15.30 uur op gang. “Die is wat meer verspreid dan de ochtendspits, maar dat zal ook niet veel anders zijn dan andere vrijdagen“, verwacht een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Gestrande mensen eerst in veiligheid
Het advies blijft om goed voorbereid de weg op te gaan: water, parasols, paraplu’s. Ook de bergingsbedrijven volgen dit hitteprotocol. Dat betekent dat gestrande mensen eerst naar een veilige plek worden gebracht.
“Wij worden geacht om de reizigers naar een plaats te brengen waar ze naar binnen, naar de wc en iets te drinken kunnen halen”, licht Jaap Bras van Hoogwout Berging uit Oostzaan toe. Het bergingsbedrijf is gefuseerd met de West-Friese bedrijven Theo Rood uit Zwaag en Schoenmaker Avenhorn.
Code rood of toch het voetbal?
“We brengen ze dus bijvoorbeeld een tankstation. Als dit niet lukt, wordt iemand meegenomen naar onze zaak om daar te wachten”, legt Jaap uit. “We hebben vanmorgen ongeveer zes mensen opgehaald langs de kan van de weg.”
“Veel mensen lijken thuis gebleven vanwege de warmte.” Mogelijk speelt ook de wedstrijd van het Nederlands Elftal afgelopen nacht een rol. “Ja, het zou ook kunnen dat veel mensen gewoon uitsliepen”, lacht Jaap.


