Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.
Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van ‘hun’ museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.
NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Dick Ketlaan.
Docuserie ‘De Droom van Dirk’ bij NH
NH maakt een docu-serie over het ontstaan, het succes en het einde van het Scheringa Museum in Spanbroek. In ‘De Droom van Dirk’ blikken we in vier afleveringen terug op de periode waarin Spanbroek een belangrijke plek werd voor liefhebbers van het magisch realisme. Op donderdag 22 oktober staat de eerste aflevering gepland.
Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.
Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald.
Het faillissement van de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa.
Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. “Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest”, aldus Scheringa.
Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.
Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. “Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand”, lacht hij.
‘Krijgen er iets moois voor terug’
Serieuzer: “Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen.”
Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. “Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet”, zegt Nico. “Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug.”

