Een flinke teleurstelling voor de acht amateurvoetbalverenigingen die een rechtszaak tegen de KNVB aanspanden. De eerste elftallen van zaterdag- en zondagclubs in de 2e en 3e klasse worden vanaf volgend seizoen samen ingedeeld op beide dagen. Dat heeft de rechter vandaag besloten.
VVS’46 uit Spanbroek stond eerder deze week, samen met de zeven andere clubs, tegenover de KNVB in de rechtbank om het besluit van de bond aan te vechten. Deze wilde vanaf volgend seizoen de eerste elftallen van de clubs gezamenlijk indelen. In de 2e en 3e klasse van het amateurvoetbal speelden de senioren afgelopen seizoen nog hun wedstrijden vast op de zaterdag of de zondag.
Het besluit viel in slechte aarde bij Kerngroep Weekendvoetbal, een collectief van verenigingen waar onder andere VVS’46 deel van uitmaakt.
‘Weekendvoetbal’ is de oplossing volgens de bond om het amateurvoetbal aantrekkelijk te maken. Hierdoor ontstaan er meer regioderby’s en zijn de reisafstanden korter. De KNVB zegt hiermee ook teams uit zondagcompetities tegemoet te komen. Die kampen nu met steeds grotere reisafstanden.
Maar Kerngroep Weekendvoetbal, een collectief van verenigingen waarvan VVS’46 deel uitmaakt, is tegen deze nieuwe indeling. “Bij ons in de regio hebben we genoeg zondagclubs. Voor een derby stappen we hier gewoon op de fiets”, vertelde VVS’46-voorzitter Ruud Loos eerder aan NH.
‘Inbreuk op clubcultuur’
Zondagclubs moeten in de nieuwe opzet vaker op zaterdagen spelen, met name bij confrontaties met zogenoemde principiële zaterdagclubs. Dat betekent dat zondagclubs sommige thuiswedstrijden naar de zaterdag moeten verplaatsen, terwijl die dag vaak is gereserveerd voor jeugdvoetbal.
De club spreekt daarbij ook van een ‘inbreuk op de clubcultuur.’ “Dat wij in de toekomstige opzet een deel van onze populairste thuiswedstrijden op de zaterdag moeten afwerken, heeft een grotere impact dan de KNVB kan inschatten.” Hij geeft als voorbeelden de lastige logistiek, de onbeschikbaarheid van spelers en het mogelijk wegvallen van supporters en inkomsten.
Mogelijk hoger beroep
Toch is er volgens de rechter voldoende draagvlak bij de KNVB-leden voor het besluit om ‘weekendvoetbal’ te spelen. Ook maakt het besluit en het gemengd indelen in het totale amateurvoetbal volgens de rechtbank onderdeel uit van ‘een grotere en langer bestaande strategie om de totale voetbalpiramide te optimaliseren’.
De KNVB heeft bovendien bevoegdheid om wijzigingen van de opzet van de competitie in de tweede en derde klasse door te voeren, ook heeft de bond de noodzaak van de nieuwe opzet voldoende onderbouwd, vindt de rechter.
Het is bepaald niet het resultaat waar de amateurclubs op zaten te wachten. VVS’46-voorzitter Ruud Loos klinkt gelaten. “Het is niet de uitspraak waarop we hoopten. De rechter vindt onze bezwaren niet overtuigend bewezen en dat zullen we moeten accepteren.” Een volgende stap is hoger beroep, maar daar moeten de verenigde clubs zich nog over buigen. Dinsdag gaat de kerngroep overleggen.
Loos hoopt dat er toch een beetje winst is behaald met deze zaak: “Ik hoop dat de bond voortaan meer overlegt met clubs en eerder communiceert over ontwikkelingen die de clubs aangaan.”
Hij staat er gelaten in, wat het overleg volgende week ook oplevert. “We zullen het waarschijnlijk moeten accepteren. Het is maar een spelletje, maar we moeten opkomen voor onze belangen en dat hebben we geprobeerd”

