Het RIVM heeft voor morgen een waarschuwing afgegeven voor smog vanwege de mogelijk slechte luchtkwaliteit. De kans op smog is het grootst rond de Noordkop en West-Friesland. Het RIVM adviseert mensen die hier gevoelig voor zijn om binnen te blijven en zware inspanning te vermijden.
Door ozon kan smog ontstaan, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Hoewel ozon hoog in de atmosfeer een beschermende functie heeft, vormt het laag bij de grond een schadelijk gas dat ontstaat door de reactie van zonlicht met vervuilende stoffen uit uitlaatgassen en industrie. Op zonnige dagen met weinig wind is de kans op deze luchtvervuiling groter.
Astmapatiënten kunnen er last van hebben
Mensen die er gevoelig voor zijn, zoals astmapatiënten, kunnen last hebben van smog. Het RIVM adviseert om binnen te blijven en zware fysieke inspanning te beperken. Dit advies geldt vooral in de namiddag en het begin van de avond, dan is de lucht volgens het RIVM het meest verontreinigd.
De waarschuwing geldt alleen voor de Noordkop en West-Friesland. Ook zaterdag kan volgens het RIVM een groot deel van Noord-Holland last krijgen van smog. Het is nog niet duidelijk of er zondag ook kans op smog is. Dan komt waarschijnlijk koelere lucht naar Nederland.
Het RIVM geeft een waarschuwing af als er meer dan 180 microgram ozon per kubieke meter in de lucht zit. De luchtkwaliteit is dan ‘slecht’ volgens de Nederlandse Luchtkwaliteitsindex.
Hieronder zie je waar zaterdag in Noord-Holland mogelijk smog voorkomt. Schuif naar links voor de situatie rond 20.00 uur en naar rechts voor de situatie rond 17.00 uur.

